Finland

Skulle du kunna tänka dig att flytta till Finland? Varför/inte?

Hos fammo kollade jag på nyhetsmorgon och där var frågan "varför vill ingen bo i Finland?". Det undrar jag med. Är det pga språket? Eller att man tror finnar slåss? Eller att finnar bara super och svär? Eller för att de ligger österut? Jag vet inte. Men jag förstår heller inte varför många tror att alla det enda finska människor gör är

-Super
-Sitter i bastun
-Svär
-Slåss
-Knivhugger

Finns det nån sanning i dedär? Alla super, alla svär, alla slåss och många knivhugger. Det enda som stämmer är att finlänadare sitter i bastun och inte hittar jag något fel med det. Och visst sitter man i bastun i många andra länder.
Sen förstår jag inte heller hur man kan tro att man inte överlever på svenska här i Finland. Lösningen kallas Österbotten! Nästan alla svenska jag känner bor i österbotten och man klarar sig långt på svenska. Visst är de ju en fördel om man kan finska också, men det är inget måste.

Sen ska ni inte tro att jag inte gillar svenskar, min mamma är svensk och en stor del av min släkt bor i sverige.

Ni vet paralamentet och sånna program, varför driver de så ofta med finnar? Visst är det kul till en del men oftast går det för långt. Vad jag vet så är det inte ofta det händer här.. Men iof, jag tittar inte så mycket på finsk tv heller.



Jag kan ta all skit, jag kan ta all smärta med jag har alltid Finland i mitt hjärta.


P.s. Inlägget är ju sen vad jag tycker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0